Matilda Pettersson är övertygad om att individen kan göra skillnad. Därför väljer hon bort fossila bränslen. – Idag är det enkelt att köra elbil i fjällvärlden, utan att behöva planera, säger hon.
Ett liv i fjällen innebär ofta långa avstånd och ett friskt klimat. Är elbil då ett smart alternativ? Är det värt besväret? Vi träffar Matilda Pettersson på Café Torget. Hon är en av många nya elbilister. Vi sätter oss på uteserveringen och tittar på mountainbike-cyklisterna som susar förbi. Matilda bor i Åre sedan 2009 och är miljöinspektör på Åre kommun. Hon kör elbil sedan hösten 2016. Men hennes hållbara resa började långt innan dess.
Jag tänker på hållbarhet, men det kommer naturligt för mig. Ett analytiskt tänkande. Och i vardagen har det blivit rutin. Många val har jag redan gjort och behöver inte göra igen. Det förenklar vardagen, säger Matilda Pettersson.
Kör elbil året runt
Antalet laddbara bilar på svenska vägar ökat snabbt, bara under augusti månad i år ökade antalet med 1 770 bilar. Modellutbudet blir större, laddinfrastruktur växer – elbilarna börjar bli mer tillgängliga. Matilda Pettersson kör en Nissan Leaf.
Jag tar mig dit jag vill. Jag laddar bilen hemma på natten och sen använder jag snabbladdare under dagarna, säger Matilda Pettersson.
Kylan och avstånden mellan orterna framförs ibland som ett hinder för att köra elbil i fjällen.
Hittills märker jag ingen skillnad i bilens räckvidd mellan sommar och vinter. Jag tar mig 10 mil till Östersund. Det känns tryggt att finns laddstationer med jämna mellanrum, även i mindre orter. Där snabbladdar jag och tar mig sedan hem. Även till Trondheim tar jag mig utan problem, däremot stannar jag i Storlien på vägen hem till Åre för att ladda. Det är ju mest uppför på hemvägen, säger hon.