Bee

Frågor och svar

Här får du svar på de vanligaste frågorna om elbilsladdning.

Vad behöver du hjälp med?

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om elbilsladdning, vårt publika laddnätverk och våra produkter. Hittar du inte svaret på dina frågor här är du välkommen att ringa eller skicka e-post till vår kundservice.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Kontakta gärna vår kundservice för hjälp.

Telefon: 077 44 33 900, måndag – fredag, 8.00 – 16.30
E-post: kundservice@bee.se
Laddhjälp: 077 44 33 900 – dygnet runt

Du kan beställa ett laddkort i vår webbshop. Här kan du även välja om du vill  ha Bee Kontant eller om du föredrar att få en faktura varje månad över din förbrukning. Föredrar du en faktura väljer du det abonnemang som passar ditt laddbehov bäst. Du kan också köpa ett laddkort hos våra återförsäljare. Många av de bensinstationer som har en snabbladdstation från Bee är återförsäljare av laddkort. Laddkortet är ett kontantkort som är laddat med 20 kWh. Laddkortet går bra att använda direkt, men är vid köptillfället inte registrerat i vårt system. Registrerar du laddkortet här på sidan fyller vi på det med ytterligare 10 kWh kostnadsfritt.

Vi rekommenderar i första hand vårt abonnemang Bee Fri https://bee.se/bee-fri-laddkort/.  Då kan du alltid ladda på våra laddstationer i vårt publika laddnätverk i Sverige och du får en faktura i efterhand.  Kostnaden för elen är 5 kr per kWh för publik snabbladdning (s.k DC-laddning) och 3 kr per kWh för publik destinationsladdning (s.k AC-laddning). På snabbladdarnas AC-uttag är kostnaden 3 kr per kWh. Priset för att ladda med ett kontantkort är 5:-/kWh för all publik laddning.

Om du önskar att fylla på ditt befintliga laddkort med pengar så återkom till kundservice@bee.se med ditt laddkortsnummer som står på baksidan av ditt laddkort eller din laddbricka så hjälper vi dig.

Kontakta vår kundservice för att få reda på saldot på ditt laddkort. Du kan antingen skicka e-post till kundservice@bee.se eller ringa på telefon 077 44 33 900, måndag – fredag, 8.00 – 16.30. Vi arbetar på en lösning för att du ska kunna se ditt saldo och förbrukning direkt i appen. Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev här för mer information.

Fakturan för laddning med laddkort faktureras varje kvartal. När du mottagit din första faktura kan du ansöka om e-faktura i din internetbank med ditt specifika kundnummer. Sök efter Bee Charging Solutions AB. Första fakturan skickas utan avgift. Kontakta Kundservice om du önskar att få din faktura skickad till din e-post.

Du behöver ett laddkort eller laddbricka från Bee för att ladda vid våra laddstationer. Du beställer enkelt ett laddkort direkt i vår webbshop eller köp ett förladdat kort hos någon av våra återförsäljare.

Läs mer om våra laddkort här

Du behöver ett laddkort eller laddbricka från Bee för att kunna ladda på våra laddstationer. Appen är endast till för att se vilka laddstationer vi har tillgängliga samt driftstatus.

Läs mer och ladda ner vår app här

Så fort laddstationerna är i drift kan du se de nya laddstationerna här på vår hemsida eller direkt i vår app. Ladda ner appen här

I samband med lanseringen av vårt nya varumärke så har samarbetet med Clever A/S i Danmark förändrats. Det innebär att ditt svenska laddkort ej fungerar längre att nyttja i Danmark. Här kan du läsa mer om vårt nya varumärke

 

Laddhjälp erbjuder vi dygnet runt för dig om du ej kan starta laddning vid någon av Bee’s publika laddstationer.
Alla övriga frågor som till exempel saldo, ändring av abonnemang, beställning av laddkort, fakturafrågor, vänligen kontakta Kundservice under våra ordinarie öppettider, vardagar 08-16:30.

Vi bygger ut vårt publika laddnätverk kontinuerligt och öppnar nya laddstationer i hela Sverige. Vi planerar varje laddplats utifrån den befintliga infrastrukturen och våra kunders behov. Målet är att etablera snabbladdstationer med cirka 5 mils avstånd längs landets mest trafikerade vägar. Vi lägger ut nyheter om nya laddplatser på hemsidan samt på sociala medier. Följ oss gärna på Facebook och Mynewsdesk så får du informationen direkt. Du kan även få information om nya laddplatser via vårt nyhetsbrev som du anmäler dig till här. När det gäller våra utbyggnadsplaner berättar vi hellre om laddstationer som är igång än ger löften om en laddstation som eventuellt kommer att sättas upp.

Vi på Bee har tagit fram en guide med skötselråd, användning samt felsökning av din smarta laddbox från KEBA. Här hittar du guider med instruktioner om hur du laddar bilen med din laddbox:
Version SW 1.4
Version SW 1.5 eller senare

Efter att din laddbox har blivit installerad skickar vi ut en förbrukningsrapport en gång i månaden. Förbrukningen skickas ut i efterskott och redovisar föregående månad. Vid köp av en Smart laddbox ingår det 24 månaders uppkoppling. Har du inte mottagit ditt första mejl med din förbrukning, vänligen kontakta Kundservice.
Vad händer efter 24 månader?
Vid köp av en smart laddbox ingår 24 månaders uppkoppling, då är laddboxen är uppkopplad mot Bee’s system vilket säkerställer att laddboxen är uppdaterad med den senaste mjukvaran så att bilen alltid kan laddas. Uppkopplingen ger dig även förbrukningsstatisk kontinuerligt. Uppkopplingen förutsätter GSM-mottagning på installationsplatsen.
Vill du fortsätta att ha din laddbox uppkopplad för att kunna ta del av förbrukningsstatistik och mjukvaruuppdateringar efter 24 månader kan du välja att förlänga tjänsten med oss, mot en kostnad på för närvarande 29 kr/månad. Gör du inget, kommer tjänsten att upphöra när dina 24 månader har avlöpt.
Du kommer att kunna ladda bilen som vanligt via laddboxen, även om den inte är uppkopplad mot Bee.
Vänligen skicka ett mejl till kundservice@bee.se med följande uppgifter:
  • Serienummer (sitter på en vit klisterlapp uppe på laddboxen och förkortas SN)
  • Installationsadress
  • Är installationen utför via Clever eller med egen intagen elektriker?
  • Kontaktuppgifter
  • Beskriv gärna problemet så tydligt det är möjligt. Nedan kan du se exempel på information som vi behöver för att hjälpa dig i ärendet:
  • Bild på felkod som laddboxen visar. När slutade din laddbox att fungera och vad hände vid det tillfället? Fungerar laddboxen efter att du slår av/på strömmen på den separata personskyddsbrytaren/jordfelsbrytaren?

Har du en fråga?

Skicka den till oss via vårt kontaktformulär.

Frågor och svar

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får.

Laddhjälp

Behöver du hjälp att ladda i vårt publika laddnätverk kan du ringa vår kundservice dygnet runt, hela veckan.

Bee

Clever blir Bee

Nu byter vi namn till Bee Charging Solutions. Allt kommer fungera som vanligt. Som Bee fortsätter vi leverera laddlösningar med elbilsföraren i fokus. Vi planerar att rulla ut vårt nya varumärke successivt under våren. Medan den processen pågår kommer Clever att finnas kvar ett litet tag till.