5 fördelar med elbilar

Det finns många myter, påståenden och felaktiga uppfattningar om hur det är att köra elbil. Här svarar vi på de vanligaste frågorna och lyfter fram fördelarna med elbilen.

Det är billigare med elbil

Inköpspriset för en elbil är något högre än priset för en motsvarande diesel eller bensindriven bil. Som privatperson får du däremot en supermiljöbilspremie när du köper en elbil eller en laddhybrid. Över en längre tid är en elbil dock alltid avsevärt billigare. Bland annat för att det är betydligt billigare att tanka ström än bensin eller diesel – och för att en elbil varken har koppling, katalysator eller kamrem. På sikt betyder det betydligt färre räkningar från din bilmekaniker.

Det är roligare med elbil

Det beror såklart på vad man tycker är roligt. Men gillar man att komma snabbt ur startgroparna på morgonen eller när trafikljuset blir grönt finns det massa skoj att uppleva med en elbil. En elmotor är betydligt mer effektiv än en förbränningsmotor och växellådan är dessutom automatisk, vilket innebär att din körupplevelse blir både roligare och smidigare.

Räckvidd som räcker till det mesta

Ja, bensin- och dieselbilar kör längre på en full tank än en fulladdad elbil. Och ska man köra riktigt långt kan elbilens räckvidd kännas begränsande. Men hur ofta kör du riktigt långt?

Beroende på temperatur, vind, körstil och modell har de flesta elbilar en räckvidd på 150-250 km. Men eftersom över 90 procent av svenskarna kör mindre än 10 mil per dag, blir den kortare räckvidden bara ett teoretiskt problem för de flesta av oss.

Det finns fler och fler ställen att ladda

En gång i tiden var det svårt att hitta ställen att ladda bilen.  Men inte nu längre. Förutom laddboxen som du har hemma eller vid ditt arbete (eller på båda platserna), ger CLEVER dig tillgång till alla publika laddplatser över större delarna av Sverige. Laddplatserna utökas dessutom hela tiden. Genom att använda vår app kan du enkelt hitta vägen till närmaste laddstation.

Rent och tyst med elbil

Om elen som används till att ladda elbilen är producerad av vindkraft eller vattenkraft, är CO2-avtrycket per körd kilometer väldigt nära 0. Är elen producerad på konventionellt sätt blir CO2-avtrycket större. Men skillnaden till vanliga bilar är i fortfarande stor:

En elbil förbrukar mer än 80 procent av den energi som laddats i batteriet till framdrift – medan knappt 20 procent går till spillo. I en bensin- eller dieselbil är proportionerna direkt omvända. Här är det bara 20 procent av den energi som hälls i tanken som används till framdrift. Resten förloras som friktion i motorns rörliga delar. Och det finns många sådana i en vanlig bil.

Det betyder att för varje kilometer en elbil kör släpps det i genomsnitt ut 61 gram CO2. Medan en dieselbil i genomsnitt släpper ut 130 gram CO2, och en bensinbil 157 gram CO2. Det vill säga, även om man laddar sin elbil med konventionellt producerad el, är CO2-utsläppen per körd kilometer ändå hälften av diesel- och bensinbilars utsläpp.

Elbilen är dessutom helt tyst och släpper varken ut NO2, partiklar eller buller.

Läs mer...